איך לשפר את שיווי המשקל?


מאת : איריס ורקר מורה לפילאטיס -מנהלת המרכז לפילאטיס תנועה במחשבה תחילה, קרית התרבות נס ציונה.
מדגימות : הגר ואיריס ורקר סנדלון. הגר בת 7 תלמידה בביה"ס לתנועה ומחול בקרית התרבות נס ציונה.
צלם : דודו פריד

בעבר הלא רחוק (לפני עידן הטלוויזיה והמחשב) ילדים היו פעילים רוב שעות היום, אם במשחקים בחוץ ואם בהליכה רגלית כחלק מהחיים.  בעבר היותר רחוק, בנוסף לפעלתנות הבסיסית של הילדים, הרי שתנאי הסביבה הכתיבו לפעילות אופי מסוים. במקום משטחים ישרים כגון מדרכות ומגרשי משחקים ישרים ומסודרים הילדים שיחקו על קרקע טבעית – סלעים עצים דרכים לא סלולות. בתנאים אלו לא כל צעד דומה לקודמו, פני השטח המשתנים מכריחים את הגוף לתקן באופן תמידי את מנח הרגליים כדי להשיג איזון.
להשגת שיווי המשקל והמנח הנכון אחראית מערכת עצבית שנקראת proprioception אשר לה מרכיב מודע ומרכיב לא מודע. מכיוון שהילדים היום משחקים פחות בחוץ ונמצאים יותר בישיבה מול המחשב מערכת זו מופעלת פחות.
בכתבה זו נציע תרגילים אשר מאתגרים את שיווי המשקל.
מרכיב חשוב בתרגול להשגת שווי משקל הוא הריכוז וכשהעבודה היא בשניים רמת הקושי עולה. בקיצור האתגר לא קטן. שימו לב שהדרך מאוד חשובה ולא רק התוצאה הסופית.



תמונה 1: גשר.
עמדת מוצא
: ישיבה זה מול זה ברגליים צמודות , ברכיים כפופות כך שכפות הרגליים של בני הזוג ייפגשו.
התרגיל: לאט ותוך כדי ריכוז כאשר כפות הרגליים נדרכות זו לזו נתקו את הרגליים מהרצפה עד שברכי הילד מתיישרות. מתחילים בידיים אוחזות וכשמשיגים שיווי משקל אפשר לעזוב ידיים.
חשוב לדעת : המטרה היא ליישר ברכיים אך זה לא חובה.
תרומה מוטורית: חיזוק שרירי בטן ועבודת רגליים.


                       
תמונות 2  ו - 3: גשר מחליף צורה.
כל אחד בתורו מיישר ברכיים כאשר השני מכופף.
חשוב לדעת: היציבות תגיע רק מדריכת כפות הרגליים והבטן כמובן...
תרומה מוטורית: קשר עין רגליים, תיאום תנועה וריכוז. גם כאן שרירי הבטן עובדים כמייצבים.



 תמונה 4: סירה.
עמדת מוצא
: ישיבה בפישוק כשכפות הרגליים של שני בני הזוג נפגשות וכך גם הידיים.
התרגיל: לאט ובזהירות תוך כדי ריכוז נתקו את הרגליים מהרצפה.
חשוב לדעת: שימו לב שדריכה טובה של כפות הרגליים זו לזו תקל על הניתוק. לפעמים ההורה צריך לכפוף ברכיים בכדי להקל על הילד (בגלל הפרש הגבהים). נסו לשמור את אחיזת הידיים.
תרומה מוטורית: התרגיל מחזק את שרירי הבטן אשר מונעים  מאיתנו את הנפילה לאחור.



 תמונה 5: הטייס הצונח
נקודת מוצא
: ההורה שוכב בבירכיים כפופות הילד עומד מולו.
התרגיל :מתחילים מאוירון פשוט – כפות הרגליים של ההורה על עצמות האגן של הילד (שימו לב שלא להניח את כפות הרגליים על הבטן זה לא נעים) מתחילים כשהידים של הילד אוחזות את ידי ההורה. ההורה מעביר את ידיו לצלעות הילד. הילד מוריד ראש כלפי מטה ומחבק את רגלי ההורה. הילד שולח את רגליו לפישוק.



 תמונה 6: הצניחה
הילד שולח רגליים לתיקרה כמו בעמידת ידיים. ההורה אוחז ותומך בגבו של הילד והילד שולח את רגליו לגשר לאחור.
חשוב לדעת : לא חייבים לסיים בגשר, אפשר לרדת בחזרה לפנים באותה דרך שבא עליתם.
תרומה מוטורית : עבודה על שיווי משקל. תאום תנועה בין ההורה לילד – הילד חייב לבטוח באחיזתו של ההורה.



 תמונה 7 : sholder bridgh
עמדת מוצא: שכיבה זה מול זה ברגליים ישרות כפות הרגליים צמודות.
התרגיל : לאט ובהדרגה תוך דריכה תמידית של הרגליים זו כלפי זו, מתחילים לגלגל חוליה חוליה מהאגן כלפי מעלה, הצואר והשכמות נשארים על הרצפה . הידיים והשכמות הם בסיס התמיכה.


 
תמונה 8: גשר נפתח
כשמגיעים לשיווי משקל (בתמונה 7 ) אפשר לנתק רגל אחת.
ניתוק הרגל צריך להיעשות בתאום אחד עם השני.
חשוב לדעת : לא חייבים לשלוח את הרגל רחוק כל כך אפשר לנתק מעט ולהחזיר ובהדרגה להרחיק את הרגל לכיוון הראש.
תרומה מוטורית : שיווי משקל תוך כדי יצוב פלג גוף עליון. תאום תנועה בין בני הזוג.



 תמונה 9: מבוך רגליים
עמדת מוצא
: עמידה זה מול זה ידיים אוחזות.
התרגיל : ניתוק רגל כאשר אצבעות הרגליים נשארות צמודות, אחד מבני הזוג מישר את רגלו והשני מכופף.
תרומה מוטורית : תאום תנועה – קשר עין יד ורגל. שיווי משקל !
 


תמונה 10 : בית
עמדת מוצא
: עימדו זה מאחורי זה, רצוי שהילד יעמוד לפני ההורה.
התרגיל: ההורה מגיב לתנועת הילד. הילד שולח יד באלכסון לאחור. ההורה מחזיק את כף ידו של הילד (ידיים ישרות ) הילד מכופף ברך שוק נשלחת לאחור. ההורה מצמיד את כף רגלו לזו של הילד.
תרומה מוטורית : תאום תנועה ושיווי משקל!


התכנים המופיעים בדף זה נועדו לספק אינפורמציה כללית בלבד, לא ניתנו על ידי מוסד רפואי, אינם מהווים חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.